• 881-456-383 / 603-627-109
  • info@betterbe.pl
  • Gliwice, Zawiszy Czarnego 20/4

Better Safety

Wiele organizacji podejmuje działania mające na celu implementację kultury bezpieczeństwa: w najprostszych słowach chodzi o to, aby pracownicy w świadomy i odpowiedzialny sposób wybierali bezpieczne zachowania zawsze, również na nocnej zmianie, bez nadzoru i procedury. Bezpieczeństwo behawioralne jest komplementarnym elementem bezpieczeństwa technicznego i proceduralnego w organizacjach i – jak sama nazwa wskazuje – oparte jest na mechanizmach modelowania zachowań: wzmacniania tych pożądanych i niwelowania ryzykownych.

Ideą przewodnią, która determinuje nasze działania jest myślenie o bezpieczeństwie  jak o wartości (takiej, jaką jest np. uczciwość), a główne założenia stworzonej przez nas Metodyki Zachowań Bezpiecznych (MZB) oparte są na 10 zasadach:

10 zasad Metodyki Zachowań Bezpiecznych (MZB)

ŚWIADOMOŚĆ

Bezpieczeństwo to nie liczby, procedury, zakazy, nakazy, groźba kar czy mandatów, bezpieczeństwo to ludzie z całym ich „bagażem” – rodziną, emocjami, domem, przyjaciółmi. Wypadki to nie statystyka, ale źródło zmiany, najczęściej nieodwracalnej i najczęściej na gorsze… ”Obudzenie” świadomości stanowi podwalinę naszych wszystkich działań szkoleniowych.

WEWNĘTRZNE PRZEKONANIE

Uświadomienie nieodwracalności konsekwencji nie wystarczy – wszak są to prawdy powszechnie znane, rzeczy, o których wszyscy wiedzą. Dopóki nie nastąpi internalizacja i zrozumienie, że rzecz dotyczy mnie i moich najbliższych – nic się nie zmieni.

WARTOŚCI

Kulturę bezpieczeństwa budujemy na wartościach, tych realnych i najbardziej zakorzenionych w naszej polskiej kulturze: dzieci, rodzina, przyjaciele, wszyscy ludzie, z którymi łączy mnie bliska relacja; „uderzamy” w to, co najważniejsze i na czym naprawdę nam ludziom zależy.

RELACJE MIĘDZYLUDZKIE W ZESPOLE

Podstawą budowania kultury bezpieczeństwa jest stworzenie relacji międzyludzkich w zespole. Dbamy i troszczymy się o ludzi, których lubimy, szanujemy, których dobrze znamy, na których nam zależy. Wychodzimy z założenia, że integracja zespołu i budowanie relacji międzyludzkich stanowią fundament dla tak „twardych” obszarów jak BHP i BBS.

WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WDROŻONE DZIAŁANIA

Nie od dzisiaj wiadomo, że najlepszy pomysł, to MÓJ pomysł. I pomysłodawca, aby udowodnić, że ma rację, jest w stanie zrobić bardzo wiele. I na odwrót: z niezwykłą łatwością przychodzi ludziom „zabicie” najlepszych pomysłów tylko dlatego, że nie były ich. Dlatego Uczestnicy naszych warsztatów są współtwórcami narzędzi wzmacniających kulturę bezpieczeństwa w swoich organizacjach.

ZGRANY ZESPÓŁ PRZYWÓDCZY

Wspólne stanowisko i jasna idea! Bezpieczna organizacja to taka, w której pod żadnym pozorem w zespole przywódczym nie może być niezgodności co do fundamentalnych spraw związanych z bezpieczeństwem. Dlatego też pracując z kadrą zarządzającą otwarcie rozmawiamy o dylemacie „co ważniejsze: bezpieczeństwo czy realizacja celów produkcyjnych?”, uczymy szacowania ryzyka i pracujemy nad uwspólnioną wizją bezpieczeństwa.

MOTYWACJA I ZAANGAŻOWANIE DO DZIAŁANIA

Dodatkowe aktywności, projekty, zadania (również w obszarze bezpieczeństwa) wiążą się z dodatkowymi obowiązkami i czasem, którego zawsze jest za mało. Trzeba bardzo uważać i nie mylić zaangażowania z poświęceniem: kura znosząca jajko angażuje się dając nam smaczną jajecznicę i żyje dalej zadowolona z siebie. Świnia z kolei daje nam pyszny boczek, który można dodać do tej jajecznicy – ale nie poczuje satysfakcji z dobrze wykonanej pracy.

AMBASADORZY BEZPIECZEŃSTWA I ICH AUTORYTET

Nieformalni liderzy, silne charaktery, „starzy wyjadacze” którzy wiedzą wszystko najlepiej… Chcemy czy nie chcemy w każdej organizacji się znajdą, na wszystkich szczeblach hierarchii, często postrzegani jako zagrożenie, ludzie, którzy mogą jednym słowem zepsuć nam robotę… Zidentyfikowanie tych osób i przeciągnięcie ich na „dobrą stronę mocy” może zdziałać cuda.

NARZĘDZIA I FORMA

Mamy do czynienia z ludźmi dorosłymi, z ukształtowana psychiką i bagażem doświadczeń – przygotujmy się do tego, aby działać efektywnie, w taki sposób,
aby wywołać zmianę zachowania ryzykownego i wzmocnić zachowania pożądane. Dobre intencje to w tym przypadku za mało, dlatego pokazujemy cały wachlarz narzędzi komunikacyjnych, które wzmocnią skuteczność naszej interwencji!

INDYWIDUALNE PODEJŚCIE

Jak każda metodyka, tak i nasza ma twarde założenia. Na pierwszy rzut oka widać, że w sytuacji idealnej wdrażamy najpierw MZB, a potem wprowadzamy BHP czy BBS. Na drugi rzut oka widać, że sytuacje idealne się nie zdarzają. Dlatego uważnie przyglądamy się temu, co już istnieje i biorąc to pod uwagę wypracowujemy podczas warsztatów optymalne rozwiązania dostosowane do realiów danej organizacji.

Programy

BEZPIECZEŃSTWO - DEKLARACJE I RZECZYWISTOŚĆ - Warsztaty dla wyższej kadry zarządzającej

Nad czym będziemy pracować?

  • Jak budować kulturę bezpieczeństwa w firmie?
  • Dylemat: cele produkcyjne czy bezpieczeństwo,
    co jest naszym prawdziwym priorytetem?
  • Jak zwiększyć wiarygodność managementu
    i wdrażać wartości bezpieczeństwa wśród pracowników?

Zakres merytoryczny

  1. Wypadki zdarzają się …innym? Nieodwracalność konsekwencji.
  2. Wiarygodność szefa – najniżej oceniany obszar w badaniach klimatu bezpieczeństwa w Polsce. A jakim szefem ja jestem?
  3. Budowanie zgranego zespołu przywódczego.
  4. Wspólne stanowisko – jasna idea. Uporządkowanie i przetransferowanie korporacyjnych zasad na pragmatyczne podejście do spraw bezpieczeństwa w organizacji.
  5. Intensywna komunikacja wartości bezpieczeństwa – interakcja JA – PRACOWNIK.
  6. Umacnianie komunikacji wartości bezpieczeństwa – interakcja JA – ZESPÓŁ.

BEZPIECZNE PRZYWÓDZTWO - Warsztaty dla Team Leaderów, Brygadzistów i Mistrzów

Nad czym będziemy pracować?

  • Świadomość nieodwracalności konsekwencji
  • Współodpowiedzialność za bezpieczeństwo współpracowników
  • Jak wzmacniać zachowania bezpieczne i korygować zachowania ryzykowne?

Zakres merytoryczny

  1. Wypadki zdarzają się …innym? Nieodwracalność konsekwencji.
  2. Wzmacnianie zachowań bezpiecznych.
  3. Moja rola we wprowadzaniu zmiany zachowania u innych.
  4. Wzmacnianie i wygaszanie zachowań w oparciu o kary i nagrody (warunkowanie).
  5. „W czym Ci mogę pomóc” – jak pytać o przyczyny zachowań potencjalnie niebezpiecznych?
  6. Wymiana dobrych praktyk.

BHP BUSINESS PARTNER – Warsztaty dla pracowników działu BHP

Nad czym będziemy pracować?

  • Spojrzenie na swoją pracę z perspektywy celów biznesowych?
  • Jak zbudować zaufanie do eksperckiej wiedzy BHPowca?
  • Jak wspierać pracowników w bezpiecznym wykonywaniu pracy?
  • Trening etycznego wywierania wpływu i konstruktywnej komunikacji

Zakres merytoryczny

  1. Cała prawda o pracy w dziale BHP.
  2. Komplikacje komunikacyjne.
  3. Zmień sposób komunikacji, a ludzie zmienią stosunek do Ciebie.
  4. Komunikacja asertywna jako kulturalna obrona własnych granic i poszanowania granic innych.

OMAWIANIE KWESTII BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS ODPRAWY Z PRACOWNIKAMI – Warsztaty dla kadry zarządzającej szczebla operacyjnego

Nad czym będziemy pracować?

  • Zbudowanie świadomości, że to co mówimy nie zawsze jest tożsame z tym, co słyszą i rozumieją odbiorcy.
  • Podniesienie skuteczności komunikacyjnej.
  • Intensywny trening omawiania kwestii bezpieczeństwa podczas odprawy.

Zakres merytoryczny

  1. Jesteśmy różni – poznanie 4 stylów komunikacji społecznej.
  2. Jak mówić do starszych albo młodszych ode mnie? – różnorodność pokoleniowa.
  3. Dwa schematy komunikacyjne:
    – schemat tradycyjny: JA MÓWIĘ – WY PODSUMOWUJECIE.
    – schemat odwrócony: JA PYTAM – WY ODPOWIADACIE – JA PODSUMOWUJĘ.
  4. Trening, trening i jeszcze raz trening – praca na przykładach, zdjęciach z miejsca pracy i problemach, z którymi uczestnicy spotykają się na co dzień firmie w formie gry.
  5. Automatyzacja działań.

JAK ROZMAWIAĆ O BEZPIECZEŃSTWIE Z PRACOWNIKAMI? - Warsztaty dla Mistrzów, Brygadzistów i Liderów

Nad czym będziemy pracować?

  • Wypracowanie algorytmów rozmów na temat bezpieczeństwa codziennej pracy.
  • Jak wzmacniać zachowania bezpieczne i korygować zachowania ryzykowne?
  • Jak budować zaangażowanie i współodpowiedzialność zespołu efektywną komunikacją?

Zakres merytoryczny

  1. Po co rozmawiać o bezpieczeństwie?
  2. Jak rozmawiać, żeby było skutecznie
  3. Wypracowanie algorytmów rozmów o bezpieczeństwie podczas odprawy.
  4. Trudne sytuacje podczas prowadzenia rozmów o bezpieczeństwie.
  5. Podsumowanie szkolenia – wzajemny feedback.

BADANIE KLIMATU BEZPIECZEŃSTWA

Nad czym będziemy pracować?

  • Zdiagnozowanie aktualnego poziomu klimatu bezpieczeństwa w organizacji.
  • Zaprojektowanie celowych i efektywnych działań w obszarze budowania kultury bezpieczeństwa.
  • Zaangażowanie załogi i zbudowanie poczucia współodpowiedzialności pracowników za realizację zaplanowanych działań.

Zakres merytoryczny

  1. Cele badania.
  2. Badane obszary. METODOLOGIA – CZYLI JAK TO ROBIMY
  3. Spotkanie otwierające dla Top Managementu.
  4. Badania klimatu bezpieczeństwa (badania kwestionariuszowe, wywiady indywidualne standaryzowane). INFORMACJA ZWROTNA
  5. Spotkanie podsumowujące z Top Managementem.
  6. Szczegółowy raport obejmujący analizę wyników, rekomendacje oraz planowanie działań. POWTÓRNE BADANIE. Badanie porównawcze 2-3 lata po pierwszym badaniu z raportem o charakterze porównawczym, który pokazuje również trendy w procesach związanych z bezpieczeństwem w firmie.